zondag 29 mei 2016

Classic cup 29-05-2016 SRA

LOTUS koffertje

Op verzoek van de Classic cup organisatie "'wegens ruimte gebrek gaarne zo min en klein mogelijk materieel mee nemen". Laat ik daar een passend koffertje voor hebben. Namelijk een kleine viskoffer die ik gebruikte voor de LOTUS. Grimeer spullen eruit en 2x een Fleischmann LOTUS erin. Nog een Ferrari en een Alfa erbij en ik heb weer een racekoffer gevuld.
Daarmee vertrok ik zondagmorgen om half 7 naar Almere-haven voor een leuke dag racen. Om half 8 stond de auto in Gorredijk bij Donald voor de deur om samen de weg te vervolgen.

Om half 9 kwamen we gelijk aan met de deelnemers van Nieuwegein. We waren zeker niet de eerste, er stond al een wachtrij voor het inrijden. Regelaar en auto pakken en achter aansluiten.
Catering  J.W. verzorgde dranken en tosties
Ben benieuwd hoe de Lotus rijd en zeker de nieuwe BRM banden. Gelukkig hebben de banden op deze baan een zeer goede grip. De Lotus laat zijn tanden horen en verder rijd deze prima. Op de lange einden kan hij fatsoenlijk meekomen. Het remmen is niet zo geweldig. Ik besluit om hier maar mee te dealen. Of het een verstandig besluit is zie ik later wel.


Kwalificatie Donald

Na de keuring krijgt iedere deelnemer 1 minuut kwalificatie in een baan naar keuze. De meesten kiezen voor baan 2 of 3 en slechts een veteraan durft het in baan 4.

24 deelnemers zijn 6 groepen van 4. Om het niet al te laat te maken is besloten om 4 x 3 minuten te rijden ipv 4 x 4.





Voor de race wordt de baan  gezogen.
In afwachting van de indeling
Donald, ondergetekende, Frank en Guus openen de race.
Na dat alle 6 de groepen een race hebben gereden vind er een herschikking plaats naar aanleiding van de voorgaande prestaties. Ondanks dat de Lotus zijn tandengeknars kwijt is, is deze weer in de eerste groep ingedeeld. Ook Donald heeft zijn glimmende bolide niet hoger in de rangorde kunnen plaatsen. Ronny heeft moeite met een kromme chassis en Fred was niet snel genoeg.


Het marchallen in deze verplichte houding is een zware positie die Frank en Arie met verve hebben doorstaan.
Ook Bas heeft zich uitgeleefd op een Lotus






Heerlijke carrousel
Concours D'eleance



Iets meer uitzicht op  de baan




De uitslag
Helaas moet ik bekennen dat de Lotus ondanks dat deze fijn rijd geen verstandige keuze is gebleken. Omdat ik bewust de Ferrari in de koffer heb gelaten zal ik nooit weten of ik daarmee meer kans heb gehad. Waarschijnlijk zal mijn eerst volgende deelname bij de Bunker in Drachten zijn.
In ieder geval heb ik genoten van deze fantastische dag en we waren ook nog eens voor het eten thuis.

Tot besluit een kort fragment van de laatste groep

zaterdag 21 mei 2016

Lotus 40 ASracing

Na een paar test ritten is de Fleischmann Lotus 40 eindelijk gereed. De Ninco hop is eruit door het plaatsen van een rustiger motortje. Deze bleef niet op zijn plaats zitten en is rigoureus verlijmd. 
De verfrandjes zijn bijgewerkt. Het enige wat ik mis zijn decals met startnummers.



Voor de liefhebber een paar technische gegevens:

Fleischmann Lotus 40
Kapje 23gr
Totaal gewicht is 85gr (voor 40/ achter 45)
Wielbasis 77mm
Spoorbreedte voor 57mm/ achter 60mm
Hoogte 29mm
Custom made angelwinder

Motor SRP MT-P525 25000RPM/12V
Verhouding 11/28 of 11/29 (NSR/Slot-it)
Wielen Slot-it Alfa 33/3
Bodemspeling 1,5mm
Motor magneet werking 8gr

Achter de vooras op de bodem 15gr
 lood
TOTAAL GEEN FLEX.

Deze auto is ingedeeld bij de touringklasse voor de Classic Cup


Volgens het reglement zou er een magneetje geplaatst mogen worden. Zonder die 15gr lood zou deze slotcar precies op het minimum gewicht zijn.
Aangezien er met deze auto ook op een magneet ongevoelige baan gereden wordt, kies ik voor lood om deze in het spoor te houden.

maandag 16 mei 2016

Lotus 40

Na het Priegelwerk en proefrijden was nog een uitdaging te overwinnen, en wel kleuren.


Kleuren alleen is niet genoeg. De bovenliggende inlaatkelken wil ik verzonken hebben in de carrosserie. Toch eng om er een boor in te zetten en uit te vijlen. Daarna afnemen met ammoniak en vervolgens de primer er over. Dit zal tevens de basiskleur zijn. Na 3 lagen blijft er alsnog een rozige gloed, de blauwe accenten kan ik op mijn buik schrijven. Opzoek naar een voorbeeld kwam ik een rode variant tegen. Netjes afplakken op al die rondingen valt mij tegen. Om geen risico te nemen heb ik de kwast gehanteerd. Erg strak is het niet, maar altijd beter dan doorgelopen verf op onbedoelde plekken.


Op een originele groene lotus staat "TEAM LOTUS". Aangezien in 2de Exloërmond bijna iedereen een omgebouwde Fleischmann Lotus heeft zet ik er "ASRACING" op.
Wat nu nog moet gebeuren is een juiste motorkeuze. De Scalemotor is eigenlijk te sterk en veroorzaakt een ongewenste Ninco-hop.

Eerder bij het proefrijden kon ik mooi de nieuwe handout banden uitproberen. Deze BRM banden ø18x10 doen mij sterk denken aan P3 van Slot-it en zitten strak om de standaard velgen van de Slot-it classics. Je moet echt moeite doen om ze op de grotere maat velgen te krijgen. Deze banden hebben zeker een flinke invloed op de auto keuze. Met deze Lotus heb ik 8 keuzes en 3 kan ik aan de kant zetten.
Op de 2 houten banen waar ik geregeld rijd vond ik deze banden aan de gladde kant. Op een zon verwarmde Fleischman baan is er grip genoeg. Het is net alsof ze op een Ninco baan gereden hadden, en dat is geen eerlijk vergelijk. De eerstvolgende keer dat er op kunststof gereden wordt is bij SRA

donderdag 5 mei 2016

Priegelwerk

Op weg naar de Classic cup in Almere heb ik toch weer een project op stapel staan. Deze keer een Fleischmann Lotus 40, de vorige ben niet geheel tevreden over.
Mijn gedachte is om hier een angelwinder opstelling in te maken. Nee ik ga er geen standaard Slot-it motormount in plakken, dat kan altijd nog. Deze is handmade.


Eerst maar een proefopstelling maken van 2 Ninco motormounts. Na een dag lekker knutselen mag het resultaat er zijn. De verleiding om deze in te bouwen is er wel, dat kan ook altijd nog.




Na de Lotus gestript te hebben begint het echte werk.
Als eerste moeten de ashouders achter van 4 naar 5 mm opgeruimd worden. Het chassis word met magneten op een stalen plaat vastgezet. Daarna laat ik de as met lagers en kale velgen in de ashouders zakken. De velgen zijn nu gelijk met de onderkant van het chassis. De lagers worden op deze positie met een druppel lijm gefixeerd. Als de lijm droog is verstevig ik de positie van de lagers met hotglue, Het is een lastig hoekje en daarom gebruik ik tandenstokers om de hotglue aan te brengen,




Voor de motor verbouw ik weer een Ninco motormount, Deze moet verlaagd worden en er gaat een hoek uit om hem op de bodem te plakken. Er zal zo min mogelijk aan het cassis verbouwd worden. De motor wordt gefixeerd met een stripje tegen de achterplaat en een imbusschoef aan de voorkant. Deze opstelling loopt soepeler dan voorgaande proef.



Aangezien mijn oude trouwe Alfa mankementen begint te vertonen gebruik ik hiervan de as en velgen. De vooras kan zo de Fleischmann lagers gebruiken. Daar hoef ik dus niets aan te doen.








De sleperschoen wil ik nog niet afslijpen en heb daarvoor een alternatief voor gevonden. In een gekregen pot heb ik een heleboel sleperschoentjes en slepertjes. Ik weet het niet zeker, volgens mij alles van Carrera. Laat daar nou precies een naald-dopje overheen passen. Een drupje secondelijm en klaar is Alphons.


Bij een veelbelovende proefrit bleek dat het lager rechts achter de krachten niet aan kon, Opnieuw lijmen en van boven een extra voorziening aangebracht.
Technisch is de Lotus naar mijn zin, de kleuruitvoering komt na een volgende proefrit.